Kennisbank

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden (B2B) LABELVERBETERAAR

onderdeel van de Amsterdamse Verduurzamingsmaatschappij B.V.

Artikel 1   Definities
In deze algemene voorwaarden en overige correspondentie tussen partijen worden onderstaande termen met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven.

Artikel 1   Definities

In deze algemene voorwaarden en overige correspondentie tussen partijen worden onderstaande termen met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven.

 

Opdrachtnemer:      
De Amsterdamse Verduurzamingsmaatschappij B.V., handelend onder de naam “Labelverbeteraar”.

Opdrachtgever:       
De wederpartij van opdrachtnemer.

Opdracht:                
De in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer schriftelijk te bepalen werkzaamheden die door opdrachtnemer verricht moeten worden en de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren.

Schriftelijk:               
Communicatie per (aangetekende) post, e-mail, WhatsApp zijn aan te merken als schriftelijk.

Aanbieding(en):      
Een offerte dan wel andere schriftelijke verklaring(en) van opdrachtnemer waaruit blijkt welke werkzaamheden tegen welke vergoeding en onder welke voorwaarden kunnen worden uitgevoerd.

Overeenkomst:        
De door opdrachtgever (schriftelijk) aanvaarde aanbieding.

 

Artikel 2  Algemeen

  1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever(s) respectievelijk hun rechtsopvolgers.
  2. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten met opdrachtnemer(s) waarbij derden betrokken worden.
  3. Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden vervallen of als gevolg van een wet- en of regelwijziging, waaronder jurisprudentie, nietig/vernietigbaar blijken, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.

 

Artikel 3  Offertes en overeenkomst

  1. Offertes van opdrachtnemer zijn (in beginsel) gebaseerd op actuele tarieven van opdrachtnemer.
  2. Indien opdrachtnemer een offerte opstelt, doet hij dat op basis van de informatie die door opdrachtgever is gegeven. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten alle voor de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht essentiële informatie heeft gegeven.
  3. Wanneer blijkt dat opdrachtgever ondanks verzoek van opdrachtnemer niet alle gevraagde en ongevraagde essentiële informatie aan opdrachtnemer heeft verstrekt die voor opdrachtnemer van belang zijn om een offerte op te stellen heeft dit tot gevolg dat opdrachtnemer niet gehouden is tot nakoming van de in de offerte aangeboden tarieven en werkzaamheden.
  4. Het niet aanleveren van essentiële informatie door opdrachtgever kan bovendien tot gevolg hebben dat niet direct gestart kan worden met de aanvang van de opdracht dit kan tot gevolg hebben dat de opdrachtgever bepaalde gunstige marktomstandigheden – die fluctueren – niet kan benutten hetgeen niet aan de opdrachtnemer kan worden tegengeworpen.
  5. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheid van 30 dagen, te rekenen vanaf de dag dat deze aan opdrachtgever zijn gestuurd, tenzij anders is aangegeven in de offerte en/of begeleidend schrijven.
  6. Opdrachtnemer is alleen dan aan de offerte gebonden als de aanvaarding ervan door opdrachtgever schriftelijk binnen de geldigheidstermijn van de offerte heeft plaatsgevonden.
  7. Als de aanvaarding op ondergeschikte punten afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, wordt dit gezien als een afwijzing van de offerte. De opdracht komt dan niet volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
  8. Wanneer in de offerte een samengestelde prijsopgave staat geformuleerd voor verschillende delen van de opdracht, betekent dit niet dat slechts delen van de opdracht tegen de bij de betreffende onderdelen van de opdracht genoemde prijzen kunnen worden uitgevoerd. De samengestelde prijsopgave geldt alleen wanneer de offerte integraal door opdrachtnemer wordt aanvaard.
  9. Wanneer opdrachtgever ervoor kiest om de opdracht te beperken tot een gedeelte van de in de offerte omschreven opdracht, zal opdrachtnemer een nieuwe offerte uitbrengen met bijbehorend tarief.
  10. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

 

Artikel 4  Tarieven

  1. Wanneer partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen stelt opdrachtnemer zijn tarief vast volgens zijn uurtarief € 75,- exclusief BTW.
  2. De per uur bestede tijd zal worden bijgehouden in afgeronde eenheden van 5 minuten en zullen maandelijks worden gedeclareerd aan opdrachtgever.

 

Artikel 5  Ter beschikking stelling van informatie en medewerking

  1. Opdrachtgever zal steeds gevraagd en ongevraagd alle relevante informatie verstrekken aan opdrachtnemer die opdrachtnemer nodig heeft voor een juiste uitvoering van de gegeven opdracht. Wanneer opdrachtgever dit niet doet, kunnen de gevolgen daarvan niet aan opdrachtnemer worden tegengeworpen.
  2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgen van het niet (tijdig) aanleveren van relevante informatie.
  3. Opdrachtnemer zal in geen geval toerekenbaar tekortschieten in de uitvoering van de opdracht wanneer opdrachtnemer niet aan de verplichtingen uit dit artikel voldoet.

 

Artikel 6  Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij

  1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit In het kader van de opdracht, naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen. Er rust op opdrachtnemer een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
  2. Voor zover dat voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Hij doet dit in overleg met opdrachtgever en zal zijn uiterste best doen om de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit te bereiken.
  3. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor de werkzaamheden die door derden worden verricht voor zover deze derden zelf een overeenkomst met opdrachtgever zijn aangegaan.
  4. Opdrachtnemer en zijn werknemer(s) zijn niet aansprakelijk voor schade en/of andere gevolgen doordat er bij de uitvoering van de opdracht is uitgegaan van de door opdrachtgever verstrekte gegevens.
  5. Als is overeengekomen dat opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  6. Als de door opdrachtnemer of opdrachtgever ingeschakelde derden, voor de opdracht werkzaamheden worden verricht op locatie van de opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

 

Artikel 7  Wijziging van de opdracht, meer werk en aanpassing tarieven

  1. Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als de partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden. Wanneer door opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aan in de opdracht van de opdrachtgever. Leidt dit tot meerwerk, dan brengt hij dit als aanvullende opdracht aan de opdrachtgever in rekening. Opdrachtnemer mag de extra tijd voor wijziging van opdracht tegen het geldende uurtarief bij opdrachtgever in rekening brengen.
  2. In afwijking van lid 1 brengt opdrachtnemer geen meerkosten in rekening als de wijziging of aanvulling van de opdracht het gevolg is van omstandigheden die aan opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
  3. Wanneer tussen partijen een vaste prijs is overeengekomen voor bepaalde werkzaamheden, behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor de overeengekomen werkzaamheden op te schorten, indien naar het oordeel van opdrachtnemer blijkt dat de overeengekomen vaste prijs niet in verhouding staat tot de benodigde werkzaamheden voor een goede uitvoering van de opdracht. In dat geval zal opdrachtnemer een aanvullend prijsvoorstel doen voor verdere voortzetting van de opdracht.
  4. Wanneer opdrachtgever niet instemt met het aanvullende prijsvoorstel, zal de opdracht voor beide partijen kunnen worden opgezegd, waarbij opdrachtgever aan opdrachtnemer een redelijke vergoeding verschuldigd is, voor de tot aan dat moment verrichte werkzaamheden.

 

Artikel 8  Contractduur, uitvoeringstermijn

  1. Partijen gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor afronding van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn moet opdrachtgever opdrachtnemer dus schriftelijk in gebreke stellen en alsnog een termijn van minimaal 10 werkdagen geven om de werkzaamheden uit te voeren.

 

Artikel 9  Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling moet binnen twee weken – zonder enige opschorting, korting, aftrek of verrekening met een vordering welke opdrachtgever of opdrachtnemer heeft of meent te hebben – na de factuur datum plaatsvinden, tenzij anders is overeengekomen.
  2. In geval van overlijden, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever, zijn de vorderingen van de opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. De vorderingen gaan automatisch over op de rechtsopvolgers/erfgenamen van opdrachtgever.

 

Artikel 10  Afronding van de opdracht

De opdracht is zowel praktisch als financieel gezien afgerond als opdrachtnemer aangeeft dat hij zijn einddeclaratie heeft toegezonden. Wanneer opdrachtgever anderszins van mening is, dient hij/zij dat binnen 14 dagen na factuurdatum van de einddeclaratie aan te geven, bij gebreke waarvan de opdracht wordt geacht te zijn afgerond. Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van opdrachtnemer totdat deze door opdrachtgever zijn betaald.

 

Artikel 11  Onderzoek, reclames en klachten

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden moet opdrachtgever uiterlijk binnen één maand na afronding van de betreffende werkzaamheden schriftelijk melden aan opdrachtgever, waarbij de opdrachtgever een termijn van minimaal 20 werkdagen geeft om de tekortkomingen te herstellen. De ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkomingen bevatten, zodat opdrachtnemer er adequaat op kan reageren.
  2. Als een klacht terecht is, verricht opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog zoals overeengekomen binnen de door opdrachtgever conform lid 1 van dit artikel gestelde termijn, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden.

 

Artikel 12  Opzegging

  1. Wanneer opdrachtgever de opdracht wil opzeggen, dient hij/zij dit gemotiveerd en schriftelijk te doen.
  2. Een opzegging laat onverlet de verschuldigdheid van een redelijk loon voor de tot aan het moment van opzegging verrichte werkzaamheden en de aanspraken van opdrachtnemer tot vergoeding van schade als gevolg van de opzegging.
  3. Opdrachtgever kan een opdracht voor bepaalde tijd niet opzeggen zonder dat hij/zij een opzegvergoeding verschuldigd is. Deze schadevergoeding bedraagt minimaal 25% van de overeengekomen vaste prijs dan wel minimaal 10 uur tegen het uurtarief van € 75,- exclusief BTW.

 

Artikel 13   Opschorting en Ontbinding

  1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de opdracht te ontbinden als:
  • Opdrachtgever zijn/haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet nakomt; of
  • Er reden is om te vrezen dat opdrachtgever zijn/haar verplichtingen niet zal nakomen. In dat geval is opschorting alleen toegelaten voor zover de tekortkoming de opschorting rechtvaardigt.
  1. Opdrachtnemer mag de opdracht ook ontbinden onder de omstandigheden die uitvoering van de opdracht op mogelijk maken ofwel neer niet langer kan worden vereist of verwacht dat de opdracht ongewijzigd wordt uitgevoerd.
  2. Als de opdracht wordt ontbonden, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Als opdrachtnemer nakoming van de verplichtingen uitstelt, houdt hij zijn aanspraken uit de wet en de opdracht.
  3. Opdrachtnemer houdt steeds het recht om schadevergoeding te vorderen voor de schade die hij lijdt als gevolg van de ontbinding.

 

Artikel 14  Aansprakelijkheid

Onverminderd de overige in deze algemene voorwaarden genoemde bepalingen omtrent aansprakelijkheid van opdrachtgever geldt het volgende:

  1. Voor aanvaarde opdrachten heeft opdrachtnemer een inspanningsverplichting. Opdrachtnemer en zijn werknemers zijn nooit aansprakelijk voor niet gehaalde (eind) resultaten.
  2. Als opdrachtnemer of zijn werknemers aansprakelijk zijn voor schade die het rechtstreekse gevolg is van de onjuiste uitvoering van de opdracht, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratie bedrag dat door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening is of wordt gebracht, dan wel maximaal het bedrag van de door de assuradeur van opdrachtnemer in het voorkomende geval te verstrekken uitkering, indien die uitkering het declaratiegedrag overstijgt.
  3. In afwijking van lid 2 van dit artikel is bij een opdracht met een langere looptijd dan 6 maanden de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste 6 maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
  4. In geen geval kan aanspraak worden gemaakt op de vergoeding van schade veroorzaakt door derving van inkomsten van opdrachtgever of op indirecte schade en gevolgschade.
  5. Een rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet ontvankelijk door verloop van één jaar na het schriftelijke en met redenen omklede ingediende klacht, zoals omschreven in artikel 11.
  6. Indien de opdrachtgever aan opdrachtnemer een termijn heeft gesteld waarbinnen deze tekortkoming zal wegnemen, zoals genoemd in artikel 11, begint de vervaltermijn eerst te lopen bij het einde van deze termijn of zoveel eerder als de opdrachtnemer te kennen heeft gegeven de tekortkoming niet te zullen herstellen.
  7. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt in ieder geval na verloop van 1 jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd. De rechtsvordering die na deze termijn wordt ingesteld is niet ontvankelijk
  8. Uitgesloten is elke aansprakelijkheid voor welke schade dan ook, die mocht voortvloeien uit fouten in gebruikte computerprogrammatuur, tenzij en voor zover de leverancier van bedoelde programmatuur aansprakelijkheid aanvaardt en op deze kan worden verhaald.

 

Artikel 15  Vrijwaringen

  1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectueel eigendom op door opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
  2. Wanneer opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of bijvoorbeeld software verstrekt, garandeert deze dat deze informatiedragers elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.

 

Artikel 16  Risico-overgang

Het risico van verlies of beschadiging van zaken die bij de opdracht horen, gaat op opdrachtgever over zodra deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd.

 

Artikel 17  Overmacht

  1. Partijen hoeven verplichtingen niet na te komen als zij worden gehinderd door omstandigheden die niet te wijten is aan schuld en – volgens de wet – ook niet wanneer een rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvatting voor hun rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt verstaan – naast wat hier onder In de wet en jurisprudentie wordt begrepen – alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop de opdrachtnemer en zijn werknemer(s) geen invloed kunnen uitoefenen, maar waardoor opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
  3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhinderen, intreden nadat hij zijn verplichtingen had moeten nakomen.
  4. Partijen kunnen hun verplichtingen tijdens de situatie van overmacht uitstellen. Duurt de situatie van overmacht langer dan twee maanden, dan mogen alle partijen ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van de schade aan de andere partij.
  5. Is opdrachtnemer op het moment van overmacht gedeeltelijk zijn verplichtingen al nagekomen of zal hij deze kunnen nakomen, dan mag hij dit deel declareren. Opdrachtgever voldoet deze declaratie dan alsof het om een losstaande opdracht ging.

 

Artikel 18  Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing. Ook wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd.
  2. Eventuele geschillen tussen partijen kunnen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter.

 

Artikel 19  Privacyverklaring

Zie website www.labelverbeteraar.nl

Algemene Voorwaarden (B2C) LABELVERBETERAAR

onderdeel van de Amsterdamse Verduurzamingsmaatschappij B.V.

Artikel 1   Definities

In deze algemene voorwaarden en overige correspondentie tussen partijen worden onderstaande termen met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven.

Opdrachtnemer:      
De Amsterdamse Verduurzamingsmaatschappij B.V., handelend onder de naam “Labelverbeteraar”.

Opdrachtgever:       
De wederpartij van opdrachtnemer.

Opdracht:                
De in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer schriftelijk te bepalen werkzaamheden die door opdrachtnemer verricht moeten worden en de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren.

Schriftelijk:               
Communicatie per (aangetekende) post, e-mail, WhatsApp zijn aan te merken als schriftelijk.

Aanbieding(en):      
Een offerte dan wel andere schriftelijke verklaring(en) van opdrachtnemer waaruit blijkt welke werkzaamheden tegen welke vergoeding en onder welke voorwaarden kunnen worden uitgevoerd.

Overeenkomst:        
De door opdrachtgever (schriftelijk) aanvaarde aanbieding.

Artikel 2  Algemeen

  1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever(s) respectievelijk hun rechtsopvolgers.
  1. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten met opdrachtnemer(s) waarbij derden betrokken worden.
  1. Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden vervallen of als gevolg van een wet- en of regelwijziging, waaronder jurisprudentie, nietig/vernietigbaar blijken, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.

Artikel 3  Offertes en overeenkomst

  1. Offertes van opdrachtnemer zijn (in beginsel) gebaseerd op actuele tarieven van opdrachtnemer.
  1. Indien opdrachtnemer een offerte opstelt, doet hij dat op basis van de informatie die door opdrachtgever is gegeven. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten alle voor de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht essentiële informatie heeft gegeven.
  1. Wanneer blijkt dat opdrachtgever ondanks verzoek van opdrachtnemer niet alle gevraagde en ongevraagde essentiële informatie aan opdrachtnemer heeft verstrekt die voor opdrachtnemer van belang zijn om een offerte op te stellen heeft dit tot gevolg dat opdrachtnemer niet gehouden is tot nakoming van de in de offerte aangeboden tarieven en werkzaamheden.
  1. Het niet aanleveren van essentiële informatie door opdrachtgever kan bovendien tot gevolg hebben dat niet direct gestart kan worden met de aanvang van de opdracht dit kan tot gevolg hebben dat de opdrachtgever bepaalde gunstige marktomstandigheden – die fluctueren – niet kan benutten hetgeen niet aan de opdrachtnemer kan worden tegengeworpen.
  1. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheid van 30 dagen, te rekenen vanaf de dag dat deze aan opdrachtgever zijn gestuurd, tenzij anders is aangegeven in de offerte en/of begeleidend schrijven.
  1. Opdrachtnemer is alleen dan aan de offerte gebonden als de aanvaarding ervan door opdrachtgever schriftelijk binnen de geldigheidstermijn van de offerte heeft plaatsgevonden.
  1. Als de aanvaarding op ondergeschikte punten afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, wordt dit gezien als een afwijzing van de offerte. De opdracht komt dan niet volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
  1. Wanneer in de offerte een samengestelde prijsopgave staat geformuleerd voor verschillende delen van de opdracht, betekent dit niet dat slechts delen van de opdracht tegen de bij de betreffende onderdelen van de opdracht genoemde prijzen kunnen worden uitgevoerd. De samengestelde prijsopgave geldt alleen wanneer de offerte integraal door opdrachtnemer wordt aanvaard.
  1. Wanneer opdrachtgever ervoor kiest om de opdracht te beperken tot een gedeelte van de in de offerte omschreven opdracht, zal opdrachtnemer een nieuwe offerte uitbrengen met bijbehorend tarief.
  1. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

Artikel 4  Tarieven

  1. Wanneer partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen stelt opdrachtnemer zijn tarief vast volgens zijn uurtarief € 75,- exclusief BTW.
  1. De per uur bestede tijd zal worden bijgehouden in afgeronde eenheden van 5 minuten en zullen maandelijks worden gedeclareerd aan opdrachtgever.

Artikel 5  Ter beschikking stelling van informatie en medewerking

  1. Opdrachtgever zal steeds gevraagd en ongevraagd alle relevante informatie verstrekken aan opdrachtnemer die opdrachtnemer nodig heeft voor een juiste uitvoering van de gegeven opdracht. Wanneer opdrachtgever dit niet doet, kunnen de gevolgen daarvan niet aan opdrachtnemer worden tegengeworpen.
  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgen van het niet (tijdig) aanleveren van relevante informatie.
  1. Opdrachtnemer zal in geen geval toerekenbaar tekortschieten in de uitvoering van de opdracht wanneer opdrachtnemer niet aan de verplichtingen uit dit artikel voldoet.

Artikel 6  Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij

  1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit In het kader van de opdracht, naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen. Er rust op opdrachtnemer een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
  1. Voor zover dat voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Hij doet dit in overleg met opdrachtgever en zal zijn uiterste best doen om de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit te bereiken.
  1. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor de werkzaamheden die door derden worden verricht voor zover deze derden zelf een overeenkomst met opdrachtgever zijn aangegaan.
  1. Opdrachtnemer en zijn werknemer(s) zijn niet aansprakelijk voor schade en/of andere gevolgen doordat er bij de uitvoering van de opdracht is uitgegaan van de door opdrachtgever verstrekte gegevens.
  1. Als is overeengekomen dat opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  1. Als de door opdrachtnemer of opdrachtgever ingeschakelde derden, voor de opdracht werkzaamheden worden verricht op locatie van de opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

Artikel 7  Wijziging van de opdracht, meer werk en aanpassing tarieven

  1. Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als de partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden. Wanneer door opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aan in de opdracht van de opdrachtgever. Leidt dit tot meerwerk, dan brengt hij dit als aanvullende opdracht aan de opdrachtgever in rekening. Opdrachtnemer mag de extra tijd voor wijziging van opdracht tegen het geldende uurtarief bij opdrachtgever in rekening brengen.
  1. In afwijking van lid 1 brengt opdrachtnemer geen meerkosten in rekening als de wijziging of aanvulling van de opdracht het gevolg is van omstandigheden die aan opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
  1. Wanneer tussen partijen een vaste prijs is overeengekomen voor bepaalde werkzaamheden, behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor de overeengekomen werkzaamheden op te schorten, indien naar het oordeel van opdrachtnemer blijkt dat de overeengekomen vaste prijs niet in verhouding staat tot de benodigde werkzaamheden voor een goede uitvoering van de opdracht. In dat geval zal opdrachtnemer een aanvullend prijsvoorstel doen voor verdere voortzetting van de opdracht.
  1. Wanneer opdrachtgever niet instemt met het aanvullende prijsvoorstel, zal de opdracht voor beide partijen kunnen worden opgezegd, waarbij opdrachtgever aan opdrachtnemer een redelijke vergoeding verschuldigd is, voor de tot aan dat moment verrichte werkzaamheden.

Artikel 8  Contractduur, uitvoeringstermijn

  1. Partijen gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  1. Is binnen de looptijd van de opdracht voor afronding van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn moet opdrachtgever opdrachtnemer dus schriftelijk in gebreke stellen en alsnog een termijn van minimaal 10 werkdagen geven om de werkzaamheden uit te voeren.

Artikel 9  Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling moet binnen twee weken – zonder enige opschorting, korting, aftrek of verrekening met een vordering welke opdrachtgever of opdrachtnemer heeft of meent te hebben – na de factuur datum plaatsvinden, tenzij anders is overeengekomen.
  1. In geval van overlijden, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever, zijn de vorderingen van de opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. De vorderingen gaan automatisch over op de rechtsopvolgers/erfgenamen van opdrachtgever.

Artikel 10  Afronding van de opdracht

De opdracht is zowel praktisch als financieel gezien afgerond als opdrachtnemer aangeeft dat hij zijn einddeclaratie heeft toegezonden. Wanneer opdrachtgever anderszins van mening is, dient hij/zij dat binnen 14 dagen na factuurdatum van de einddeclaratie aan te geven, bij gebreke waarvan de opdracht wordt geacht te zijn afgerond. Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van opdrachtnemer totdat deze door opdrachtgever zijn betaald.

Artikel 11  Onderzoek, reclames en klachten

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden moet opdrachtgever uiterlijk binnen één maand na afronding van de betreffende werkzaamheden schriftelijk melden aan opdrachtgever, waarbij de opdrachtgever een termijn van minimaal 20 werkdagen geeft om de tekortkomingen te herstellen. De ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkomingen bevatten, zodat opdrachtnemer er adequaat op kan reageren.
  1. Als een klacht terecht is, verricht opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog zoals overeengekomen binnen de door opdrachtgever conform lid 1 van dit artikel gestelde termijn, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden.

Artikel 12  Opzegging

  1. Wanneer opdrachtgever de opdracht wil opzeggen, dient hij/zij dit gemotiveerd en schriftelijk te doen.
  1. Een opzegging laat onverlet de verschuldigdheid van een redelijk loon voor de tot aan het moment van opzegging verrichte werkzaamheden en de aanspraken van opdrachtnemer tot vergoeding van schade als gevolg van de opzegging.
  1. Opdrachtgever kan een opdracht voor bepaalde tijd niet opzeggen zonder dat hij/zij een opzegvergoeding verschuldigd is. Deze schadevergoeding bedraagt minimaal 25% van de overeengekomen vaste prijs dan wel minimaal 10 uur tegen het uurtarief van € 75,- exclusief BTW.
  1. Wanneer de opdracht tussen partijen een opdracht voor onbepaalde tijd betreft, heeft de opdrachtnemer bij opzegging door opdrachtgever – ongeacht de reden voor opzegging – recht op een opzegvergoeding van een bedrag gelijk aan het gemiddelde bedrag van de laatste drie facturen.
  1. Bij (voortijdige) beëindiging door opdrachtgever zal opdrachtnemer desgevraagd en in overleg zorgen voor overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden. De kosten voor het verzorgen van de overdracht komen voor rekening van opdrachtgever en worden bij voorbaat vastgesteld op een bedrag van € 302,50 inclusief BTW (€ 250 exclusief BTW).

Artikel 13   Opschorting en Ontbinding

  1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de opdracht te ontbinden als:
  • Opdrachtgever zijn/haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet nakomt; of
  • Er reden is om te vrezen dat opdrachtgever zijn/haar verplichtingen niet zal nakomen. In dat geval is opschorting alleen toegelaten voor zover de tekortkoming de opschorting rechtvaardigt.
  1. Opdrachtnemer mag de opdracht ook ontbinden onder de omstandigheden die uitvoering van de opdracht op mogelijk maken ofwel neer niet langer kan worden vereist of verwacht dat de opdracht ongewijzigd wordt uitgevoerd.
  1. Als de opdracht wordt ontbonden, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Als opdrachtnemer nakoming van de verplichtingen uitstelt , houdt hij zijn aanspraken uit de wet en de opdracht.
  1. Opdrachtnemer houdt steeds het recht om schadevergoeding te vorderen voor de schade die hij lijdt als gevolg van de ontbinding.

Artikel 14  Aansprakelijkheid

Onverminderd de overige in deze algemene voorwaarden genoemde bepalingen omtrent aansprakelijkheid van opdrachtgever geldt het volgende:

  1. Voor aanvaarde opdrachten heeft opdrachtnemer een inspanningsverplichting. Opdrachtnemer en zijn werknemers zijn nooit aansprakelijk voor niet gehaalde (eind-) resultaten.
  1. Als opdrachtnemer of zijn werknemers aansprakelijk zijn voor schade die het rechtstreekse gevolg is van de onjuiste uitvoering van de opdracht, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratie bedrag dat door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening is of wordt gebracht, dan wel maximaal het bedrag van de door de assuradeur van opdrachtnemer in het voorkomende geval te verstrekken uitkering, indien die uitkering het declaratiegedrag overstijgt.
  1. In afwijking van lid 2 van dit artikel is bij een opdracht met een langere looptijd dan 6 maanden de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste 6 maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
  1. In geen geval kan aanspraak worden gemaakt op de vergoeding van schade veroorzaakt door derving van inkomsten van opdrachtgever of op indirecte schade en gevolgschade.
  1. Een rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet ontvankelijk door verloop van één jaar na het schriftelijke en met redenen omklede ingediende klacht, zoals omschreven in artikel 11.
  1. Indien de opdrachtgever aan opdrachtnemer een termijn heeft gesteld waarbinnen deze tekortkoming zal wegnemen, zoals genoemd in artikel 11, begint de vervaltermijn eerst te lopen bij het einde van deze termijn of zoveel eerder als de opdrachtnemer te kennen heeft gegeven de tekortkoming niet te zullen herstellen.
  1. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt in ieder geval na verloop van 1 jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd. De rechtsvordering die na deze termijn wordt ingesteld is niet ontvankelijk
  1. Uitgesloten is elke aansprakelijkheid voor welke schade dan ook, die mocht voortvloeien uit fouten in gebruikte computerprogrammatuur, tenzij en voor zover de leverancier van bedoelde programmatuur aansprakelijkheid aanvaardt en op deze kan worden verhaald.

Artikel 15  Vrijwaringen

  1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectueel eigendom op door opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
  1. Wanneer opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of bijvoorbeeld software verstrekt, garandeert deze dat deze informatiedragers elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.

Artikel 16  Risico-overgang

Het risico van verlies of beschadiging van zaken die bij de opdracht horen, gaat op opdrachtgever over zodra deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd.

Artikel 17  Overmacht

  1. Partijen hoeven verplichtingen niet na te komen als zij worden gehinderd door omstandigheden die niet te wijten is aan schuld en – volgens de wet – ook niet wanneer een rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvatting voor hun rekening komt.
  1. Onder overmacht wordt verstaan – naast wat hier onder In de wet en jurisprudentie wordt begrepen – alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop de opdrachtnemer en zijn werknemer(s) geen invloed kunnen uitoefenen, maar waardoor opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
  1. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhinderen, intreden nadat hij zijn verplichtingen had moeten nakomen.
  1. Partijen kunnen hun verplichtingen tijdens de situatie van overmacht uitstellen. Duurt de situatie van overmacht langer dan twee maanden, dan mogen alle partijen ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van de schade aan de andere partij.
  1. Is opdrachtnemer op het moment van overmacht gedeeltelijk zijn verplichtingen al nagekomen of zal hij deze kunnen nakomen, dan mag hij dit deel declareren. Opdrachtgever voldoet deze declaratie dan alsof het om een losstaande opdracht ging.

Artikel 18  Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing. Ook wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd.
  1. Eventuele geschillen tussen partijen kunnen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter.

Artikel 19  Privacyverklaring

Zie website www.labelverbeteraar.nl